dilluns, 14 de març del 2022

Reptes urgents per al nou Consell de la CCMA: recuperar pressupost i impulsar la producció de continguts

 


Aquest dimarts, 15 de març, els nous membres del Consell de Govern de la CCMA prendran possessió del càrrec i començarà una nova etapa per als mitjans de la Corporació. L’acord de noms entre ERC, PSC i Junts és decebedor. Tot i que respecta tècnicament les majories establertes en la llei, els tres partits han optat per designar persones de la seva òrbita política. Caldrà veure si podran treballar com un equip de direcció capaç d’atendre les necessitats dels mitjans públics.   

Al document “Els reptes de la CCMA”, subscrit pels tres partits, s’inclouen punts interessants i que requereixen aprofundiment, i d’altres que reprodueixen els tòpics més habituals sobre la Corporació: la dimensió de la plantilla, el capítol 1 del pressupost (de personal), el desconeixement sobre la transformació digital que s'ha fet... i també es llancen idees sense concretar sobre canvis societaris, venda d’immobles, confluència de redaccions o nous perfils professionals. El document també planteja la creació d’un òrgan d’avaluació permanent i l’elaboració d’un pla estratègic.    

Esperem que en els pròxims dies els representants dels treballadors tinguem una primera entrevista amb el nou Consell per aclarir els seus projectes i expressar els nostres punts de vista i les necessitats urgents que ara té la CCMA:    

-És urgent un Contracte Programa dotat amb un pressupost plurianual i suficient. L’actual projecte de CP ja preveu una recuperació pressupostària per als pròxims anys, no es pot esperar més temps: reclamem un pressupost estable, ARA. 

-La CCMA ha de ser una productora de continguts audiovisuals i radiofònics de tots els gèneres: informatius, entreteniment, esports, musicals, culturals, ficció, documentals, divulgació científica..., i obrir la programació i els continguts als nous públics i a tota la societat, que és plural i diversa. 

-Cal l’impuls de la producció de programació infantil i juvenil, amb dotació de recursos i pressupost. 

-La producció interna s’ha de potenciar: és vital per assegurar l’espai català audiovisual. La capacitat de producció de la plantilla de la Corporació ha dinamitzat i garantit la producció audiovisual i radiofònica catalana des de la seva creació. El projecte de Contracte Programa estableix les quotes d’entre el 25% i el 35% per a la producció externa.  

-S’ha d’acabar amb la ingerència de l’administració i del govern en el funcionament intern i en la negociació col·lectiva. La CCMA i els seus mitjans no són una conselleria: som servei públic i som la principal indústria de producció audiovisual de Catalunya.  

-Hem de continuar amb la renovació de la plantilla, amb la incorporació de gent nova per substituir les persones que es jubilen. Sense treballadors i treballadores, no hi ha mitjans públics. Reclamem al nou Consell un compromís inequívoc amb la plantilla. 

-És vital que Catalunya Ràdio recuperi el lideratge com a ràdio de referència del país, així com una aposta ferma pels seus professionals i pels professionals de tota la Corporació. 

-És necessari que la direcció assumeixi el Pla d’Igualtat per aplicar-lo eficaçment i fer visible la perspectiva de gènere en les nostres pantalles, emissores i xarxes. 

-Cal un impuls per a la implantació definitiva de l'HD a tota la producció i avançar en el 4K. Així mateix, cal posicionar tots els canals de la CCMA de forma avantatjosa a les plataformes OTT genèriques i que la mateixa CCMA esdevingui una OTT global amb tots els continguts en línia disponibles. 

-La CCMA ha de comptar amb un Pla de Formació amb pressupost suficient, per poder fer front als nous reptes tecnològics i per adaptar-se a les noves formes d’accés als continguts. 

-El Consell ha de presentar un pla de participació dels treballadors en l'estratègia empresarial i l’organització dels processos productius. 

-És necessari millorar la comercialització de continguts per incrementar els ingressos. 

-S’ha de preservar la identitat de cada mitjà, ràdio, televisió i mitjans digitals, atès que els processos productius i d’elaboració de continguts són diferents i tenen destinataris diferents.